Październik był Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa. Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, pod patronatem Związku Banków Polskich, zleciła przeprowadzenie badania „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2024”.
Wyniki (niezwykle ciekawe) można zobaczyć w Raporcie „Cyberbezpieczny portfel”.[1] Poniżej krótko przedstawimy trzy wnioski płynące z badania i jednocześnie zachęcamy do lektury całego raportu.
Po pierwsze, ponad połowa respondentów zadeklarowała, że korzysta z usług bankowych na smartfonie lub tablecie przy wykorzystaniu aplikacji mobilnej (57%), logowanie do bankowości internetowej przez komputer deklaruje 30% badanych, a z usług stacjonarnych w placówce korzysta jedynie 7% badanych.
Przy obecnym rozwoju technologii popularyzacja płatności mobilnych nie powinna być zaskoczeniem. Już wcześniejsze badania Fundacji Polska Bezgotówkowa wskazywały, że w ciągu ostatnich lat nastąpiła znacząca zmiana w naszych zachowaniach płatniczych. Podczas gdy jeszcze w 2018 r. gotówka była dominującym instrumentem płatniczym w Polsce, w 2023 r. już niemal dwie trzecie wszystkich transakcji w punktach handlowo-usługowych realizowanych było bezgotówkowo[2].
Po drugie, z badania wynika, że Polacy są otwarci na bardziej zaawansowane formy autoryzacji płatności – 43% badanych deklaruje chęć weryfikacji płatności przy wykorzystaniu biometrycznych metod autoryzacji (takich jak weryfikacja płatności odciskiem palca lub próbką głosu). Co ciekawe, respondenci nieufnie podchodzili do sztucznej inteligencji w roli wirtualnego asystenta (blisko połowa Polaków ma świadomość jego istnienia, ale nie korzysta, a jedynie 22% respondentów wykorzystuje to narzędzie do poszerzenia swojej wiedzy o bezpieczeństwie w bankowości elektronicznej).
Po trzecie, badanie WIB pokazuje, że phishing (podszywanie się pod inną instytucję lub osobę) jest uważany przez Polaków za największe zagrożenie w przestrzeni cyfrowej. Respondenci najbardziej obawiają się, że w wyniku tego oszustwa zostaną wyłudzone ich dane (60% wykazało taką obawę) i pieniądze (52%). Warto wskazać, że phishing może być stosowany nie tylko w formie online, ale również przez telefon. Niestety – tylko 28% Polaków w takiej sytuacji weryfikuje tożsamość danych dzwoniącego do nich pracownika poprzez telefon do placówki bankowej lub za pomocą aplikacji bankowej.
W raporcie przedstawiono 10 podstawowych zasad bezpiecznego funkcjonowania w przestrzeni cyfrowej i korzystania z bankowości elektronicznej. Niektóre z nich wydają się oczywiste – ale warto prześledzić, czy faktycznie zawsze stosujemy się do wszystkich (program antywirusowy nie tylko na komputerze, ale też na smartfonie, hasła składające się z odpowiedniej liczby znaków, dwuskładnikowe uwierzytelnienie transakcji).
Kwestia cyberbezpieczeństwa jest obecnie również przedmiotem ogólnopolskiej kampanii informacyjnej Związku Banków Polskich. Wyemitowane spoty informacyjne pod hasłem „Nie pomagaj się okraść” mają na celu zwrócenie uwagi na zabezpieczanie danych osobowych oraz finansowych przed oszustami w Internecie. Kampania nieprzypadkowo jest realizowana właśnie teraz: do największej liczby cyberataków dochodzi pod koniec roku. W gorączce zakupów przed świętami Bożego Narodzenia i w czasie Black Friday pamiętajmy, by mądrze korzystać z bankowości elektronicznej.
[1] https://www.wib.org.pl/wp-content/uploads/2024/10/raport_Cyberbezpieczny-portfel-2024.pdf
[2] https://api.polskabezgotowkowa.pl/uploads/Zwyczaje_platnicze_a_rozwoj_sieci_akceptacji_kart_w_Polsce_Polasik_Research_2023_20240610_8e472e288d.pdf